Després de dos cursos, a les famílies de l’escola Andreu Castells se’ls ha acabat la paciència davant d’una direcció que, segons l’Associació de Famílies d’Infants (AFI), no atén les seves reivindicacions. Així ho expressen en un comunicat que han fet públic aquesta setmana, en el qual expressen la seva preocupació i decepció amb la gestió d’aquest centre educatiu de Can Rull. La portaveu de l’AFI assegura que han esgotat totes les vies possibles d’entesa amb la direcció, cosa que els ha motivat a fer públic el seu malestar:
“No pot ser que els infants de segon de primària presentin greus dificultats a l’hora de llegir, que no es recolzi als alumnes amb necessitats educatives especials, que d’un any per l’altre no pugui celebrar-se ni el Nadal o que la cap d’estudis proposi a famílies que no tenen el català com a llengua materna “que es paguin un traductor”. Ja han marxat una trentena d’alumnes i una dotzena de professors; és impossible no estar preocupats davant aquests números.”
Representant AFI Andreu Castells
En el seu comunicat, l’AFI es queixa de manca d’informació sobre el projecte educatiu de l’escola, un document reclamat “en múltiples ocasions de forma presencial i per escrit”, sense obtenir resposta. “Quan es demana informació sobre la línia educativa del centre, l’equip directiu es posa a la defensiva i contesta amb mala educació. Manifesten reiteradament que les úniques persones expertes en educació són les i els docents, que les famílies no tenim dret a opinar i que tampoc seríem capaces d’entendre el pla d’estudis, ni la llei en la qual es basa”, expliquen els pares i mares, afectats d’un “desconeixement total” del que fan els seus fills i filles al col·legi.
Les taules de multiplicar, a sisè
Més enllà d’aquesta manca d’informació, l’AFI també denuncia el baix nivell educatiu, que exemplifica amb circumstàncies com que a sisè de Primària, els alumnes “treballen les taules de multiplicar del 2, 3 i 4 i només fan comprensió lectora cada 15 dies”. D’altra banda, afegeixen que, quan els estudiants arriben a secundària, es troben “amb un nivell molt més baix” respecte als companys d’altres centres, el que l’entitat ho veu a conseqüència de no treballar mètodes d’estudi en els que s’acostumi la canalla a tenir deures o a fer servir una agenda per planificar-se, entre altres aspectes.
La manca de suport i orientació de l’escola o la manca d’actualització d’ambients, caixes d’aprenentatge o tallers també preocupa a les famílies, igual que l’eliminació de festes i tradicions populars com la Castanyada, Nadal o la diada de Sant Jordi.
“Les famílies hem manifestat diverses vegades el nostre malestar per l’absència d’aquestes activitats, com per exemple, a les reunions de delegats. La resposta de l’equip directiu és que aquests no són professionals de l’ensenyament com perquè puguin opinar sobre aquesta qüestió”
Comunicat públic de l’AFI Andreu Castells
La llista de greuges respecte de l’escola és extensa i, en alguns temes, encara més delicada. És el cas de les famílies amb nens i nenes amb necessitats educatives especials, on posen de manifest tenir una “sensació d’abandonament, falta d’empatia, suport i adaptació” per part del col·legi. Així mateix, també denuncien falta d’informació a principi de curs sobre classes i tutors, “incidents greus que no s’han informat” o canvis d’ubicació de les excursions sense avís previ.
Pet tot plegat, les famílies diuen que no volen l’actual directiva i mostren la seva preocupació per un eventual relleu a la direcció, mitjançant la promoció d’algun dels membres que en formen part actualment i que, segons diuen, ja es proposa pel càrrec. “Farem tot el que estigui en la nostra mà per evitar-ho“, conclou el comunicat. L’AFI aclareix que el problema no és amb el professorat, la feina de la qual valora molt positivament, sinó amb l’equip directiu i, més concretament, amb alguns dels seus integrants.
Educació està al cas
La situació ja ha arribat al Departament d’Educació. De moment, segons els portaveus de l’AFI, sembla haver-hi bona sintonia entre el Govern i les famílies, tot i que l’entitat manté que la solució del conflicte resideix en la dimissió de la cap d’estudis, seguit de la directora del centre públic.
Mentrestant, l’equip directiu de l’escola assegura que té previst dialogar amb l’associació per a acostar postures atès el “distanciament” actual.