Publicitat

Els sistemes augmentatius i alternatius de comunicació en infants

Cristina Hervás Maqueda
Psicòloga infanto-juvenil
Núm. Col. 25977

Il·lustració de Cristina Flyy (@cristyflyy)
Comparteix aquesta notícia
Compartició en facebook
Compartició en twitter
Compartició en linkedin
Compartició en whatsapp
Compartició en email

La comunicació i el llenguatge són dos pilars fonamentals que influeixen el desenvolupament humà. Aquells infants que tenen necessitats educatives especials, pateixen una falta de desenvolupament adequat a la seva capacitat comunicativa. Per aquest motiu no tenen els elements essencials per fomentar el seu aprenentatge en l’àrea comunicativa.

Per tant, un model alternatiu pel desenvolupament de les capacitats comunicatives en els estudiants amb necessitats educatives especials, ajudarà a comprendre la demanda en aquests nivells d’aprenentatge. Amb aquest article volem recolzar la ‘Teoria dels Sistemes Augmentatius‘ per reflexionar sobre el clàssic procés d’ensenyament i aprenentatge, dins d’una aula, i fomentar així un aprenentatge col·laboratiu amb els infants.

La comunicació i el llenguatge són dos pilars fonamentals que influeixen el desenvolupament humà. Aquells infants que tenen necessitats educatives especials, pateixen una falta de desenvolupament adequat a la seva capacitat comunicativa. Per aquest motiu no tenen els elements essencials per fomentar el seu aprenentatge en l’àrea comunicativa.

Què són els Sistemes Augmentatius i Alternatius de comunicació (SAAC)? 

Els Sistemes Augmentatius i Alternatius de Comunicació (SAAC) són maneres d’expressar-se de forma diferent al llenguatge oral. Tenen com a objectiu augmentar el nivell d’expressió i/o compensar les dificultats de comunicació.

El SAAC no són incompatibles sinó complementaris a la rehabilitació de la parla natural, i a més poden ajudar amb èxit quan aquesta no és possible. Per aquest motiu és molt important d’introduir els SAAC en edats precoces, tan aviat com s’observen dificultats en el desenvolupament del llenguatge oral o bé quan hi ha qualsevol accident o malaltia que afecti el desenvolupament. No existeix evidència científica que els SAAC puguin inhibir el desenvolupament o la recuperació de la parla.

Com són els SAAC? 

Segons l’Organització ARASAAC, s’utilitzen sistemes de símbols, que poden ser gràfics com fotografies, dibuixos, pictogrames, paraules o frases) o gestuals (mímica, gestos o signes manuals). Cada sistema de símbols s’ adapten a les necessitats de les persones amb edats i habilitats motrius, cognitives i lingüístiques que presenten.

Com es pot intervenir amb SAAC?  

El procés d’intervenció ha de començar amb una avaluació de les capacitats, habilitats, necessitats i desitjos de la persona. Tenint en compte les característiques, els suports, les demandes i les restriccions del seu entorn. Aquest procés d’avaluació no ha de ser puntual sinó continuat al llarg de la vida.  

L’aprenentatge ha de dirigir-se tant a la persona com al seu entorn, incloent-hi tots els contextos en els quals participa, també les persones que formen part de l’infant, els familiars i amics i els professionals. S’ha de portar a terme en entorns educatius i terapèutics, però també és important que es faci en entorns naturals. D’aquesta manera aconseguirem que la persona estigui integrada en un bon ambient, amb un llenguatge funcional i que es pugui implicar en les activitats del seu dia a dia.

Si us cal assessorament al respecte o voleu fer-nos una consulta en trobareu a: c.Estrella110, a les xarxes socials i al nostre web.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

Altres notícies que et poden interessar...