Publicitat

El director d’orquestra del nostre cervell, les funcions executives

Cristina Hervás Maqueda
Psicòloga infanto-juvenil
Núm. Col. 25977

Il·lustració de Cristina Flyy (@cristyflyy)
Comparteix aquesta notícia
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

En moltes ocasions us hem parlat del terme funcions executives i com es veuen afectades en alguns dels trastorns del neurodesenvolupament amb més incidència a la població infantil. Però sabeu a què ens referim realment amb aquest concepte?

És difícil trobar una definició d’aquestes habilitats cognitives, ja que fan referència a diferents processos com el control de l’atenció, la capacitat de regulació o d’inhibició, la flexibilitat cognitiva, la memòria de treball o l’establiment de metes. Totes aquestes habilitats són necessàries en el dia a dia de qualsevol persona, infant o adult, per dur a terme moltes activitats per simples i rutinàries que semblin, per exemple, per calcular el temps que necessitem per portar als nens/es a l’escola i poder arribar puntualment a treballar o per solucionar un imprevist.

Les funcions executives estan situades anatòmicament a l’àrea prefrontal del cervell, tot i que interactuen amb altres regions.

Com intervenen les funcions executives en la vida dels infants?

El procés de neurodesenvolupament és complex i està en continua interacció amb l’ambient.

Avui us parlem d’unes de les funcions cognitives que més triguen a madurar, també de les més complexes. El seu procés de maduració és progressiu, s’estén fins a l’edat adulta, i no totes ho fan al mateix ritme. Segons l’evidència científica el control atencional és un dels primers components a madurar. Sobre els sis mesos ja podem observar alguns processos implicats tot i que no serà fins iniciada la infància (al voltant dels sis anys) quan comencin a aplicar estratègies similars a les que utilitzem els adults. En canvi, la capacitat de planificació i organització s’inicia al voltant dels cinc anys, però no és fins als dotze on s’assoleix de manera més precisa i complexa. És molt important conèixer els processos de maduració d’aquestes habilitats per poder acompanyar de la millor manera als nostres fills/es o als nostres alumnes.

En el cas dels trastorns del neurodesenvolupament (com poden ser l’autisme, el TDAH o trastorns de l’aprenentatge) acostumen a veure’s afectades, en aspectes tals com la gestió del temps, la interiorització del llenguatge (implicada en la capacitat d’autoregulació o resolució de problemes), el control de la motivació i la regulació emocional o la planificació i flexibilitat mental, entre d’altres. És fàcil, doncs, deduir perquè tenen un paper fonamental en el rendiment escolar; es mostren més impulsius, es distreuen més, els costa seguir les consignes o mantenir un ordre quan fan una activitat i presenten dificultats per inhibir el seu comportament o resoldre problemes.

Com els podem donar un cop de mà?

Ja sabeu que des del Petit AVAN ens agrada donar-vos alguns tips que  poden ser d’utilitat. Anoteu els que us puguin servir:

  • Ajudeu-los a entendre millor les seves emocions per millorar la seva capacitat d’autoregulació.
  • Davant d’un problema intenteu a trobar més d’una solució. Estareu treballant la seva flexibilitat cognitiva!
  • Jocs com el “Simon Diu” els ajudaran a mantenir l’atenció o seguir instruccions.
  • Treballeu sempre que pugueu des dels seus interessos, per exemple, la música pot ser una gran aliada per aprendre a improvisar, per millorar la memòria de treball o augmentar la capacitat d’inhibició.

Si us cal assessorament al respecte o voleu fer-nos una consulta en trobareu a: c.Estrella110, a les xarxes socials i al nostre web.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Altres notícies que et poden interessar...